Тематика козацтва ХVIII ст. у контексті сучасних дидактичних завдань української школи

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Ю. Присяжнюк

Анотація

Анотація. Метою статті є дослідити особливості методичного забезпечення викладання історії ранньомодерного козацтва ХVIII ст. учням 8-х класів ЗЗСО України в сучасних умовах. Сформульовану проблему автор простежує на основі комплексного опрацювання зразків історіографії (зокрема матеріалів науково-практичних конференцій останніх років) та практично апробованих тематичних джерел. Першочергову увагу приділяє власне трансформації методики навчання. Оптимізувати сюжет намагається шляхом використання кількох, уже традиційних прийомів, у тому числі залучення особисто напрацьованого педагогічного досвіду. Наукова новизна. Спираючись на синтез умінь і навичок викладання історичних дисциплін учителями європейських шкіл, передусім країн Центрально-Східної Європи, уперше показано як національна ідентичність та сформована історична пам’ять допомагають (а інколи перешкоджають) неупереджено інтерпретувати сторінки ранньомодерної історії України. Аби уникнути численних пасток, учитель покликаний безперервно обґрунтовувати складні явища / процеси, для чого він має керуватися глосарієм новітніх інтерпретацій понять (термінів, категорій), що їх навчальна програма пропонує учням для опрацювання. Висновки. З огляду на проведений аналіз, продуктивним видається ширше запровадження в середній ланці освіти України такого універсального прийому європейського досвіду як навчання історії за концентрами. Крім того, аби досягнути дидактичних цілей, сучасний учитель повинен добре знати специфіку нинішніх потреб в історичних знаннях (компетентностях). Він має враховувати, що в останні роки роль публічної сфери, інформаційного простору, де вони набули популярності, підвищилася. Першочергового значення набули технології критичного мислення. Якщо раніше козацька тематика була «добре міфологізованою», проте мало політизованою, то в умовах перманентної гібридної війни росії проти України ситуація змінилася на протилежну. Наразі вчитель, щоб виконати свою професійну місію, не повинен демонструвати свою «безтурботну вірність» політичній кон’юнктурі, а радше – протидіяти їй. Відповіді на де-конструктивну (ворожу) пропаганду, фейкові новини перетворилися для нього на першочерговий виклик. При цьому він зобов’язаний і надалі ґрунтувати свою методику на засадах науковості, об’єктивності (без фальсифікацій і міфологізацій), демократизму, гуманізму, національного компоненту, глобалізаційних процесів.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Розділ
Статті
Біографія автора

Ю. Присяжнюк

доктор історичних наук, професор кафедри історії України Черкаського національного університету ім. Б. Хмельницького, м. Черкаси, Україна

Посилання

References

World History. History of Ukraine. (Integrated course). (2022). Grade 6. World History. Grades 7–9. History of Ukraine. Grades 7–9. World History. Grades 10–11. History of Ukraine. Grades 10–11. Curriculum for general secondary education institutions. Kyiv [in Ukrainian].

Ogloblyn, O. (1959). Oleksandr Rigelman. People of Old Ukraine, 215–218. Munich [in Ukrainian].

Shevchuk, V. (ed.). (2015). Small Ukrainian diaries of the 17th – 18th centuries. Kyiv [in Ukrainian].

Vlasov, V. (2021). History of Ukraine: a textbook for the 8th grade of general secondary education institutions. Kyiv [in Ukrainian].

Vyrskyi, D. (2022). The beginning of modernity: the second wave of globalization, the end of the Old Order and Ukraine (XV – mid-XIX centuries). 2nd ed. Kyiv [in Ukrainian].

Stanislavskyi, V. V. (2007). Karlovytsky Congress of 1698–1699. Encyclopedia of the History of Ukraine. Vol. 4. Kyiv [in Ukrainian].

Shchupak, I. Ya., Cherkas, B. V., Burlaka, O. V., Vlasova, N. S., Galushko, K. Yu., Krongauz, V. O., Piskareva, I. O., Sekyrinsky, D. O. (2021). History of Ukraine: textbook for 8th grade of general secondary education institutions. Kyiv [in Ukrainian].

Plokhiy, S. (2006). Nalyvaykova faith: Cossacks and religion in early modern Ukraine. Kyiv [in Ukrainian].

Calendar and thematic planning for the history of Ukraine, grade 8. Retrieved from: https://naurok.com.ua/kalendarno-tematichne-planuvannya-istoriya-ukra-ni-8-klas-2022-2023-299890.html [in Ukrainian].

Pometun, O. I., Gupan, N. M., Vlasov, V. S. (2018). Competency-based methodology for teaching history in primary school: methodological manual. Kyiv [in Ukrainian].

Zinevich, N. (2010). Local history: challenges and prospects. Regional history of Ukraine, 4, 27–46 [in Ukrainian].

Masnenko, V. , Polishchuk V. (ed.). (2017). Cherkasy region: history of the region and its population. Cherkasy [in Ukrainian].

Zashkilnyak, L. (1999). Methodology of History from Ancient Times to the Present. Lviv [in Ukrainian].