Історична дидактика в профільній школі: характерні особливості трансформації
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
Анотація
Анотація. Метою статті є науково обґрунтувати характерні особливості трансформації історичної дидактики сучасної української старшої (профільної) школи. На основі опрацьованих тематичних джерел та власного педагогічного досвіду автор узагальнює викладання історичних дисциплін у старших класах однієї з черкаських гімназій. Чільну увагу приділяє характеру трансформації методики навчання, а принагідно – курикулуму, точніше деяким аспектам освітньої та навчальній діяльності вчителя історії як такої, включно з історіософським підґрунтям, цінностями, цілями й способами їхнього досягнення, науково-навчальними проєктами та ін. Докладно аналізує матеріали ІV Всеукраїнської онлайн-конференції «Інноваційні практики наукової освіти», що відбулася в другій декаді грудня 2024 р. Як безпосередній учасник цього форуму, автор залучає до своєї розвідки не лише друковані, а й додатково презентовані його учасниками положення та висновки, що викликали жваву дискусію. Наукова новизна. У статті взято до уваги, синхронізовано навички викладання історичних дисциплін у старшій (профільній) школі європейськими вчителями. Наголошено на їхніх (навичках) відмінностях у навчальних закладах країн Центрально-Східної Європи. Зокрема, уперше показано, як національна ідентичність, сформована історична пам’ять інколи перешкоджають неупереджено інтерпретувати сторінки модерної історії. Серед іншого, обґрунтовувати такі складні явища як національно-визвольний рух, ідейно-політична та збройна боротьба за українську державу під час і після Другої світової війни, об’єктивно їх оцінювати. Висновки. Їх подано у вигляді практичних порад. Запропоновано ширше впроваджувати продуктивний, хоча й далеко не універсальний європейський досвід – навчати історії за концентрами. У прагненні досягнути дидактичних цілей, учителі мають пам’ятати, що на етапі навчання в старшій школі вони повинні враховувати потребу в історичних знаннях (компетентностях), як вони функціонують у публічній сфері, інформаційному просторі, тобто зважати на проблему історичної пам’яті, виклики деконструктивної (ворожої) пропаганди, фейкові новини. На тлі зроблених узагальнень автор пропонує головний висновок – пришвидшене реформування історичної дидактики в профільній школі України покликане відбуватися на еволюційних засадах.
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Посилання
Prysiazhniuk, Yu. (2005). Ukrainian education as a traditional phenomenon in the conditions of modernization. Cherkasy [in Ukrainian].
Profile high school of the future: what will it be like? Retrieved from: https://osvitoria.media/experience/profilna-starsha-shkola-majbutnogo-yakoyu-vona-bude [in Ukrainian].
Prysiazhniuk, Yu. (2024). The experience of implementing modern historical didactics in specialized classes: analysis and perspectives. In: Lyashenko, О. et al. (eds.). (2024). Professional secondary education: challenges and ways of implementation. Kyiv, 126–130 [in Ukrainian].
Pometun, O. (2024). Formation of the content of teaching history as a basic subject of specialized secondary education. In: Lyashenko, О. et al. (eds.). (2024). Professional secondary education: challenges and ways of implementation. Kyiv, 123–126 [in Ukrainian].
Hrytsak, Ya. (2021). «It was important to me to show that history often gets in the way…». Retrieved from: https://pen.org.ua (link: https://cutt.ly/0rc1vxZJ) [in Ukrainian].
Prysiazhniuk, Yu., Prysiazhniuk, V. (2024). Methods of preparation of contestants of the Academy of Arts in Humanities: old/new notes. Innovative practices of scientific education: materials of the 4th All-Ukrainian scientific and practical conference. Kyiv, 769–776 [in Ukrainian].
Furman, A. (2009). Reflexive substantiation of the concentrates of vitacultural methodology. Vitakulturnyi mlyn [Vitaculture mill], 10, 4–12. [in Ukrainian].
Udod, O. (2024). The many faces of Clio: historical science, politics of memory, historical didactics (what should history be in a specialized secondary school?). In: Lyashenko, О. et al. (eds.). (2024). Professional secondary education: challenges and ways of implementation. Kyiv, 134–137 [in Ukrainian].
Lukina, T. (2024). The effectiveness of the professional activity of school leaders as a factor in ensuring the quality of specialized education. In: Lyashenko, О. et al. (eds.). (2024). Professional secondary education: challenges and ways of implementation. Kyiv, 83–88 [in Ukrainian].
Chyzhevskyi, B. (2024). Features of the development of specialized education on the management competence platform. In: Lyashenko, О. et al. (eds.). (2024). Professional secondary education: challenges and ways of implementation. Kyiv, 99–103 [in Ukrainian].
Fasolya, O., Seitosmanov, A., Markhlevsky, V. (2024). Senior specialized school: steps to becoming. Version 2.0. Kyiv [in Ukrainian].
Pelageichenko, V. (2024). Key components of teacher competence. Retrieved from: https://osvita.ua/school/method/9170 [in Ukrainian].