Академічна доброчесність у професійній сфері історика

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

А. Іржавська
В. Кірєєва
Т. Терещенко

Анотація

Анотація. Метою статті є дослідження значення академічної доброчесності як ключового елементу професійної діяльності історика. Це включає аналіз її впливу на достовірність історичного дослідження, етику роботи з джерелами та формування суспільної довіри до історичної науки. У статті аналізується вплив дотримання принципів академічної доброчесності на достовірність історичного дослідження, етику роботи з джерелами та формування суспільної довіри до історичної науки. Особлива увага приділяється проблемам плагіату, фальсифікації даних та викликам, що постають перед істориками в умовах інформаційного суспільства та цифровізації. Досліджено, як дотримання принципів доброчесності сприяє підвищенню якості наукових публікацій та зміцненню репутації історичного співтовариства. Наукова новизна полягає у специфічному фокусі на проблемах дотримання принципів академічної доброчесності та етики саме в контексті професійної сфери історика та розвитку історичної науки. Хоча сама тема академічної доброчесності не є новою, пропонується аналіз впливу доброчесності на достовірність історичного дослідження, висвітлення питання етики роботи з джерелами та уникнення плагіату і самоплагіату; характеристика викликів, що постають перед істориками в умовах інформаційного суспільства, цифровізації та дезінформації. Висновки статті зосереджені на критичній важливості академічної доброчесності для професійної діяльності історика: доброчесність є необхідною умовою для забезпечення якості та надійності історичного знання, дотримання етичних норм є ключовим для боротьби з фальсифікацією даних та плагіатом, академічна доброчесність сприяє зміцненню довіри суспільства до істориків та їхньої роботи, застосування принципів доброчесності є запорукою професійної репутації істориків.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Розділ
Статті
Біографії авторів

А. Іржавська

кандидат історичних наук, доцент кафедри всесвітньої історії та міжнародних відносин Черкаського національного університету ім. Б. Хмельницького, Черкаси, Україна

В. Кірєєва

кандидат історичних наук, доцент, завідувач кафедри всесвітньої історії та міжнародних відносин Черкаського національного університету ім. Б. Хмельницького, м. Черкаси, Україна

Т. Терещенко

кандидат історичних наук, доцент кафедри всесвітньої історії та міжнародних відносин Черкаського національного університету ім. Б. Хмельницького, м. Черкаси, Україна

Посилання

References

Anderson, M., Shaw, M., Steneck, N. & Konkle E. (2013). Research integrity and misconduct in the academic profession. In Higher Education: Handbook of Theory and Research (pp. 217–261). Retrieved from: https://www.researchgate.net/publication/288935304_Research_Integrity_and_Misconduct_in_the_Academic_Profession.

Valkenburg, G., Dix, G., Tijdink, J., & de Rijcke, S. (2021). Expanding research integrity: A cultural-practice perspective. Science and Engineering Ethics, 10. Retrieved from: https://d-nb.info/1231617632/34.

Yeo, M. (2023). Academic integrity in the age of Artificial Intelligence (AI) authoring apps. TESOL Journal, 14(1). Retrieved from: https://www.researchgate.net/publication/369561675_Academic_integrity_in_the_age_of_Artificial_Intelligence_AI_authoring_apps.

Sorokina, N., Artiukhov, A., Dehtiarova, I. (Eds.). (2017). Academic integrity: Problems of compliance and priorities of dissemination among young scientists. Retrieved from: http://www.immsp.kiev.ua/postgraduate/Biblioteka_trudy/AkademichnaDobrochesnist_2021.pdf [in Ukrainian].

Alieksieieva, S. (2024). Methodology of scientific research and academic integrity: Challenges in the context of digitalization. Vytoky pedahohichnoi maisternosti [The origins of pedagogical mastery], (34), 5–8. Retrieved from: https://sources.pnpu.edu.ua/article/view/317624 [in Ukrainian].

Artiukhov, A. (2023). Generative artificial intelligence and academic integrity. Retrieved from https://www.youtube.com/watch?v=XUmVMQl0saw [in Ukrainian].

Bakhrushyn, V. (2018). Academic plagiarism and self-plagiarism in science and higher education: Regulatory framework and world experience. Osvitnia polityka: Portal hromadskykh ekspertiv. [Educational Policy: Portal of Public Experts]. Retrieved from: http://www.education-ua.org/ua/articles/1128- akademichnij-plagiat-i-samoplagiat-v-nautsi-ta-vishchij-osviti-normativna-baza-i-svitovijdosvid [in Ukrainian].

Berezhna, S. (2024). Academic integrity in the professional ethics of a scientist. Osvitnii dyskurs [Educational discourse], 50(7–9), 101–105. Retrieved from: https://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/16854 [in Ukrainian].

Ministry of Education and Science of Ukraine. (2020, May 20). Regarding the avoidance of problems and errors in academic integrity practices] (Letter No. 1/9-263). Retrieved from: https://mon.gov.ua/ua/npa/do-pitannyauniknennya-problem-i-pomilok-u-praktikah-zabezpechennya-akademichnoyidobrochesnosti [in Ukrainian].

Kushpetiuk, O., Filipovych, M. (2023). Transformation of the paradigm in the system of training scientific personnel in Ukraine. Higher education reforms in Ukraine: Challenges, status, and prospects, 18–48. Riga [in Ukrainian].

Miroshnychenko, I., Kalinichenko, V. (2024). Academic integrity as a fundamental component of professional development of modern specialists. Naukovi zapysky. Seriia: Pedahohichni nauky [Scientific Notes. Series: Pedagogical Sciences], 216, 230–237 [in Ukrainian].

Nahorna, N., Husha, P. (2019). Academic integrity as the basis for the development of modern science. Aktualni pytannia humanitarnykh nauk [Current issues in the humanities], 23(3), 81–85 [in Ukrainian].

Sukhomlyn, O. (2020). Digital Humanities: The digital era in humanities. Molod i rynok [Young people and the market], 3–4, 157–161 [in Ukrainian].

Tolochko, S., Bordiuh, N., Mironets, L. (2023). Academic integrity and artificial intelligence in educational and scientific activities]. Innovatsiina pedahohika [Innovative pedagogy], 2(62), 25–32 [in Ukrainian].

Filipenko, L., Dumanskyi, O., Kozak, O. (2023). Academic integrity in the scientific and educational environment of Ukrainian educational institutions: A look through the prism of artificial intelligence. Akademichni vizii [Academic visions], 19. Retrieved from: https://academy-vision.org/index.php/av/article/view/380 [in Ukrainian].

Khamitov, N. (2023). Academic integrity as a challenge, requirement and will: contexts of philosophical anthropology, ethics and philosophy of education. Filosofiia osvity [Philosophy of education], 29(2), 27–47 [in Ukrainian].

Palamar, S., Naumenko, M. (2024). Artificial intelligence in education: Use without violating the principles of academic integrity. Osvitolohichnyi dyskurs [Educational discourse], 1(44), 68–83. [in Ukrainian].