Руйнування освітнього середовища Харківської області державними органами РФ на основі свідчень внутрішньо переміщених осіб (2022–2024 рр.)
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
Анотація
Анотація. Метою дослідження є аналіз дій російської влади щодо цілеспрямованого руйнування освітньої інфраструктури в Харківській області, що включала репресивні заходи щодо українських педагогів та науковців, русифікацію, індоктринацію учнівської та студентської молоді, цілеспрямоване знищення обстрілами освітніх закладів. Методологія. Автор статті у своєму дослідженні користується як загальними методами наукового пізнання (аналіз і синтез, сходження від абстрактного до конкретного, системний та організаційний аналіз, синергетичний підхід, моделювання та прогнозування), так і спеціально-науковими методами (інституціональний метод, порівняльно-правовий, статистичний тощо). Наукова новизна. На сьогодні, в світовій науці лише почали з’являтися перші доктринальні публікації, що стосуються руйнації державними органами рф українського освітнього середовища. У них вже є присутні оцінки про те, що росія під час війни свідомо знищує освітню галузь України. Однак, вони не базуються на значному джерельному матеріалі. Оригінальність дослідження. Автор на основі аналізу даних з відкритих джерел, свідчень більше 1000 очевидців/свідків російських злочинів, які були зібрані Центром документування та дослідження воєнних злочинів Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника провів аналіз дій російської влади задля знищення освітнього середовища в Харківській області, що зазнала руйнівного впливу російської окупації. Результати дослідження будуть корисними для реалізації міжнародної інформаційної політики державних органів влади України. Крім того, вивчення засобів і методів російської влади, які вона застосовує для знищення української освіти, а також аналіз наслідків злочинних дій росіян в освітній галузі дозволить дати узагальнену картину для світової науки, що буде сприяти протидії пропагандистським кліше російської псевдонауки, що виправдовує російську агресію і продовжує проштовхувати путінську пропаганду про укрнацистів, звільнення від репресій «руського міра» і т.д. Висновки. Автор статті на основі свідчень внутрішньо переміщених осіб стверджує, що руйнування освітнього середовища Харківської області є елементом геноцидної окупаційної політики росії стосовно української нації. На його думку обстріли освітньої інфраструктури Харківщини російськими військами носять цілеспрямований характер, індоктринація та русифікація українських дітей і молоді мала комплексний характер і є частиною геноциду рф щодо українців, освітяни та науковці на окупованих територіях Харківської області піддавалися репресіям за проукраїнську позицію. Дії військово-політичного керівництво рф по відношенню до українського освітнього середовища порушують численні міжнародно-правові норми.
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Посилання
References
Khoshnood, K., Raymond, N., Howarth, C. (2023). Russia’s Systematic Program for the Re-education and Adoption of Ukraine’s Children. Humanitarian Research Lab at Yale School of Public Health. Retrieved from: https://conflictobservatory.org.
Zamkowska, I. (2024). The System of Education as an Instrument of War in the Russia-Instigated. Ukrainian Crisis International. Journal of Education Reform, 1–21.
Adamovych S., Mykytyn, Yu. (2022). Prospects of bringing russians to criminal responsibility for war crimes in Ukraine in the context of the implementation of the constitutional right to judicial protection. Problems of implementation of the norms of the Constitution of Ukraine under martial law: materials of the international scientific and practical internet conference, 94-106. Ivano-Frankivsk [in Ukrainian].
Hnativ, О. (2023). Public International Law in the Mechanism for Preventing Violations of Peace in the Context of an Armed Aggression by the Russian Federation on Ukraine. Pakistan Journal of Criminology, 15/2, 293–303.
Basysta, І. (2023). Prospects for prosecution of violations of children’s rights in Ukraine and crimes against children committed by russian invaders during the large-scale war launched by Russia on February 24, 2022 (cooperation with the International Criminal Court). Constitutional rights and freedoms of a person and a citizen in the conditions of war and the post-war period: materials of the scientific seminar, 13–17. Lviv [in Ukrainian].
Shchebetun, I. Mikhaylina, T. (2019). Protection of children’s rights in the occupied territories: international experience and Ukrainian realities. Politychne zhyttia [Political life], 2, 33–37 [in Ukrainian].
Karaman, O. (2019). Social characteristics of children and youth – victims of the hybrid war in the east of Ukraine. Visnyk Luhanskoho natsionalnoho universytetu imeni Tarasa Shevchenka. Seriia: Pedahohichni nauky [Bulletin of Luhansk Taras Shevchenko National University. Series: Pedagogical sciences], 1, 14–23 [in Ukrainian].
Khomenko, O. (2016). A long tunnel without light at the end: a high school on the territory of the “people’s republics” in the first year of the russian-Ukrainian war. Ukrainoznavstvo [Ukrainian studies], 2, 8–17 [in Ukrainian].
Gridina, I. (2016). The educational front of the war in the East of Ukraine. Visnyk Mariupolskoho derzhavnoho universytetu. Seriia: istoriia, politolohiia [Bulletin of Mariupol’s state university. Series: history, political science], vol. 16, 199–208 [in Ukrainian].
Vysoven, О., Figurnyi, Y, Molotkina, V, Brehunets, N. (2022). Repressive policy of the occupiers during the declared Russian-Ukrainian hybrid war against religious communities of Ukraine 2014-2022. Occasional papers on religion in Eastern Europe, XLII/6, 14–35.
Pashkova, O. (2023). Paramilitary camps for minors in the temporarily occupied territories of Donetsk and Luhansk regions: organizational and substantive aspects of work. Ukrainskyi istorychnyi zhurnal [Ukrainian Historical Journal], 1, 20–35 [in Ukrainian].
Nenko, Y., Orendarchuk, O., Prysiazhniuk, Y., Shevchenko, O. (2023). Ukrainian education during War: a scoping. Revista praxix educacional [Рraxix educational magazine], 19/50, 1–18 [in Portuguese].
Esveld, B., Kvitka, K., Lokshyna T. (2024). Education in occupation: forced russification of the educational system in the occupied territories of Ukraine. Retrieved from: https://www.hrw.org/uk/report/2024/06/20/388318 [in Ukrainian].
U.N. Economic and Social Council, Committee on Economic, Social and Cultural Rights. (1999). Implementation of the International Covenant on Economic, Social and Cultural Rights. Retrieved from: https://undocs.org/E/C.12/1999/10.
Losses of the Ukrainian education system due to the war: infrastructure and human capital. Part 2. (2022). Retrieved from: https://osvitanalityka.kubg.edu.ua/2022/07/15/ [in Ukrainian].
7 million children of war in Ukraine. Retrieved from: https://saveschools.in.ua/en/ [in Ukrainian].
Children of war. Retrieved from: childrenofwar.gov.ua [in Ukrainian].
Chernova, N. Izyum town of the Kharkiv region. The witness was interviewed on 18/03/2022. Archive of the Educational and Scientific Legal Institute of PNU (NNYUI of PNU) [in Ukrainian].
Ryabenka, A. Izyum town of the Kharkiv region. The witness was interviewed on 09/03/2024. Archive of the NNYUI of PNU [in Ukrainian].
Lytvynov, V. Chuguyiv town of the Chuguyiv district of the Kharkiv region. The witness was interviewed on 25/07/2023. Archive of the NNYUI of PNU [in Ukrainian].
Naretya, A. Balakliya town of the Balakliya Town Council, Izyum District, Kharkiv region. The witness was interviewed on 17/10/2023. Archive of the NNYUI of PNU [in Ukrainian].
Dibarov, V. Kharkiv city of the Kharkiv city. The witness was interviewed on 22/03/2022. Archive of the NNYUI of PNU [in Ukrainian].
Huseynov, T. Kharkiv city of the Kharkiv city. The witness was interviewed on 22/03/2022. Archive of the NNYUI of PNU [in Ukrainian].
Kalmykova, I. Kharkiv city of the Kharkiv city. The witness was interviewed on 05/04/2022. Archive of the NNYUI of PNU [in Ukrainian].
Rudenko, I. Kharkiv city of the Kharkiv city. The witness was interviewed on 17/01/2024 Archive of the NNYUI of PNU [in Ukrainian].
Riyaka V. Kharkiv city of the Kharkiv city. The witness was interviewed on 09/03/2024 Archive of the NNYUI of PNU [in Ukrainian].
Basalyga, S. Kharkiv city of the Kharkiv city. The witness was interviewed on 20/04/2022 Archive of the NNYUI of PNU [in Ukrainian].
Skuba, O. Kharkiv city of the Kharkiv city. The witness was interviewed on 30/05/2022 Archive of the NNYUI of PNU [in Ukrainian].
Rubtsova, N. Kharkiv city of the Kharkiv city. The witness was interviewed on 10/08/2023 Archive of the NNYUI of PNU [in Ukrainian].
Kondratuvych, N. Kharkiv city of the Kharkiv city. The witness was interviewed on 08/02/2024 Archive of the NNYUI of PNU [in Ukrainian].
Hladkova, Yu. Kharkiv city of the Kharkiv city. The witness was interviewed on 12/05/2022 Archive of the NNYUI of PNU [in Ukrainian].
Mkhitaryan, K. Kharkiv city of the Kharkiv city. The witness was interviewed on 24/03/2022 Archive of the NNYUI of PNU [in Ukrainian].
Polishchuk, A. Kharkiv city of the Kharkiv city. The witness was interviewed on 28/10/2022 Archive of the NNYUI of PNU [in Ukrainian].
Tisheninov, V. Kharkiv city of the Kharkiv city. The witness was interviewed on 13/12/2023 Archive of the NNYUI of PNU [in Ukrainian].
Borys, I. Kharkiv city of the Kharkiv city. The witness was interviewed on 12/04/2022 Archive of the NNYUI of PNU [in Ukrainian].
Hypych, N. (2022). A specialized school №134 is burning down in Kharkiv. Retrieved from: https://kh.depo.ua/ukr/kh/u-kharkovi-dogorae-spetsializovana-shkola-134-foto-202202271429647 [in Ukrainian].
Makarchenko, A. Kharkiv city of the Kharkiv city. The witness was interviewed on 09/12/2022 Archive of the NNYUI of PNU [in Ukrainian].
Ostashuk, O. Kapytolivka village of the Izyum district of the Kharkiv region. The witness was interviewed on 15/12/2023 Archive of the NNYUI of PNU [in Ukrainian].
Zhurzhenko, T. (2022). Education Under Fire: The Ukrainian School System Under Occupation. Centre for East European and International Studies (ZOiS). Retrieved from: https://www.zois-berlin.de/en/publications/zois-spotlight/education-under-fire-the-ukrainian-school-system-under-occupation.
Klochko, N. (2022). Russification of education in the Kharkiv region: secret documents of occupiers are made public. Retrieved from: https://glavcom.ua/country/science/rusifikatsija-osviti-na-kharkivshchini-opriljudneno-sekretni-dokumenti-okupantiv-887747.html [in Ukrainian].
Ponomaryova, N. Buhayivka village of the Vovchansk Town Council of the Kharkiv region. The witness was interviewed on 29/08/2023 Archive of the NNYUI of PNU [in Ukrainian].
Voloshyn, M. (2022). Teachers were thrown “into the basement” and tortured: how the russians destroyed Ukrainian education in the Kharkiv region. Retrieved from: https://24tv.ua/education/okupatsiya-harkivshhini-uchiteliv-katuvali-zmushuvali-rusifikuvati_n2168784 [in Ukrainian].
Voloshyn, M. (2022). Hundreds of russian textbooks were found in the occupied territory of the Kharkiv region: what children were “zombified” with. Retrieved from: https://24tv.ua/education/osvita-okupatsiyi-deokupovaniy-chastini-harkivshhini-znayshli_n2172056 [in Ukrainian].
Situation in Ukraine: ICC judges issue arrest warrants against Vladimir Vladimirovich Putin and Maria Alekseyevna Lvova-Belova. (2023). International Criminal Court. Retrieved from: https://www.icc-cpi.int/news/situation-ukraine-icc-judges-issue-arrest-warrants-against-vladimir-vladimirovich-putin-and.
Plokhyi, S. (2023). Russian-Ukrainian war: the return of history. Kharkiv [in Ukrainian].
The number of victims as a result of the attack on Khrakiv increased to 62. (2024). Retrieved from: https://www.ukrinform.ua/rubric-regions/3808234-kilkist-postrazdalih-vnaslidok-ataki-na-harkiv-zrosla-do-62.html [in Ukrainian].
Kravchenko, O. (2024). Russia is shelling Kharkiv again. Retrieved from: https://lb.ua/society/2024/01/02/591938_rosiya_znovu_obstrilyuie_harkiv.html [in Ukrainian].