Етнологічна складова методології Михайла Грушевського: сучасна історіографічна рефлексія

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

K. Івангородський

Анотація

Анотація. Мета – проаналізувати етнологічний компонент у теоретично-методологічних підходах М. Грушевського до реконструкції минулого, представлений у сучасних студіях українських учених. Наукова новизна. Михайло Грушевський як учений намагався поєднати максимально ефективні методологічні засоби з арсеналу різних гуманітарних дисциплін, зокрема й етнології. Однак сучасним дослідникам його наукової спадщини не вдається гранично чітко визначити специфіку подібних евристичних новацій. Найбільш конструктивним поглядом на теоретично-методологічну модель М. Грушевського сьогодні є її інтерпретація як «етносоціальної». Це засвідчує полідисциплінарний характер його наукової спадщини щодо реконструкції минулого. Загалом, застосування етнологічної складової в дослідженнях можна вважати досить суттєвою особливістю теоретично-методологічних підходів М. Грушевського. Методологічна концепція історика постійно вдосконалювалася впродовж його життя та мала полістильну природу. Треба враховувати, що його історичний наратив творився за канонами кінця ХІХ ст., але у різні культурні епохи. Звернення до етнології в ширшому контексті видатний історик вважав вагомим доповненням до аналізу суто історичного матеріалу із писемних джерел. Однак етнологічний і соціологічний аспекти методології вченого досі аналізуються побіжно та поверхово.


Висновки. Сучасні українські історики чудово розуміють, що теоретичні та методологічні новації у галузі етнології та соціології, котрі застосовував «Великий історик», істотно вплинули на його дослідницький потенціал. У такому контексті теперішні історики можуть використати досвід М. Грушевського та значно розширити теоретично-методологічний арсенал власних дослідницьких практик. На новітньому етапі найбільш конструктивним поглядом на теоретично-методологічну модель автора ІУР є її інтерпретація як «етносоціальної». Сьогодні етнологічний аспект методології вченого досі аналізується поверхово та тільки починає розроблятися в історичній науці. На жаль, далеко не всі сучасні дослідники, які прагнуть досліджувати методологічні засади концепції М. Грушевського, можуть похвалитися власною високою методологічною культурою. Не менш значною проблемою є й загальний розвиток етнологічної науки в Україні та рівень її рецепції з боку фахівців-істориків.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Розділ
Статті
Біографія автора

K. Івангородський

доктор історичних наук, доцент, професор кафедри історії України Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького, м. Черкаси, Україна

Посилання

Ivangorodsky, K. (2024). Theoretical and methodological concept of Mykhailo Hrushevsky in the optics of contemporary historiography. Visnyk Cherkaskogo universytetu. Istorychni nauky [Bulletin of Cherkasy University. Historical Sciences], 2, 18–32 [in Ukrainian].

Masnenko, V. Transformation of the theoretical foundations of the scientific discourse of M. S. Hrushevskyi in the context of ethnology and social anthropology. Arkhivy Ukrainy [Archives of Ukraine], 5–6, 35–46 [in Ukrainian].

Konta, R. (2016). Ethnological scientific heritage of M. Hrushevskyi. The phenomenon of Mykhailo Hrushevskyi as a statesman, scientist, and citizen (for the 150th anniversary of his birth). Kyiv [in Ukrainian].

Masnenko, V. (2000). Historical concepts of M. S. Hrushevsky and V. K. Lypinsky. Methodological and socio-political dimensions of Ukrainian historical thought of the 1920s. Kyiv, Cherkasy [in Ukrainian].

Kapelyushnyi, V., Kazakevych, G., Chernyshchuk, N. (2013). Ukrainian ethnology in the European context (second half of the 19th century – 20s of the 20th century). Vinnytsia [in Ukrainian].

Hrushevsky, M. (1990). Essay of the History of the Ukrainian people. Kyiv [in Ukrainian].

Yas, O. (2014). “Collective man” on the front stage of history: sociologization of the past in the research practices of M. Hrushevskyi. Ukrainskyi istorychnyi zhurnal [Ukrainian historical journal], 6, 123–148 [in Ukrainian].

Hrushevskyi, M. (1991). History of Ukraine-Rus. Vol. 1. Kyiv [in Ukrainian].

Zashkilnyak, L. (1999). Methodological views of Mykhailo Hrushevskyi. Ukraina Moderna [Modern Ukraine], 2–3, 233–253 [in Ukrainian].

Masnenko, V. (2002). Ethnopolitical function of Ukrainian political thought in the reception of Mykhailo Hrushevskyi. Ukrainskyi istoryk [Ukrainian historian], 1–4, 154–163 [in Ukrainian].

Hrushevskyi, M. (1918). History and its social and educational significance. On the threshold of a new Ukraine: expectancy and dreams, 55–70 [in Ukrainian].

Hyrych, I. (2016). Mykhailo Hrushevskyi: constructor of the modern Ukrainian nation. Kyiv [in Ukrainian].

Bromley, Y. (1983). Essays on the theory of ethnos. Moscow [in Russian].

Ivangorodsky, K. (2003). Correlation of the concepts of “ethnic”, “social”, “ethnosocial” and “national” in the theoretical interpretation of the concept of “ethnosocial processes”. Visnyk Cherkaskoho universytetu. Seriia: Istorychni nauky [Bulletin of Cherkasy University. Historical sciences], 50, 49–53 [in Ukrainian].

Ivangorodsky, K. (2018). The Ethnic History of East Slavs in the contemporary historiography (Ukrainian, Belarusian and Russian discourses)]. Cherkasy [in Ukrainian].

Pritsak, O. (1991). Historiosophy of Mykhailo Hrushevskyi. In: Hrushevskyi, M. History of Ukraine-Rus. Vol. 1. Until the beginning of the 11th century. Kyiv [in Ukrainian].

Hyrych, I. (2007). Iconic article of Omelyan Pritsak. Ukraina Moderna [Modern Ukraine], 12, 149–169 [in Ukrainian].

Masnenko, V. (2016). Theoretical foundations of Mykhailo Hrushevskyi’s research in the field of social anthropology and ethnology. International scientific conference to the 150th anniversary of M. S. Hrushevskyi. Ostrog, 103–105 [in Ukrainian].

Budz, V. (2000). The historical process and its dimensions in the philosophy of history of Mykhailo Hrushevskyi. Siverianskyi litopys [Severyan annals], 3, 129–133 [in Ukrainian].

Bianchi, U. (1965). Storia dell’ethnologia. Roma: Abete.

Klein, L. (2014). History of anthropological scientists. St. Petersburg [in Russian].

Yas, O. (2021). The monumental project of M. Hrushevskyi’s great narrative in the light of his research strategies. Istoriohrafichni doslidzhennia v Ukraini [Historiographic research in Ukraine], 22, 565–664 [in Ukrainian].

Telvak, V. (2002). Mykhailo Hrushevskyi at Kyiv University (on the problem of formation of theoretical and methodological views). Ukrainskyi istoryk [Ukrainian historian], 1–4, 186–208 [in Ukrainian].

Plokhy, S. (2011). Great redistribution. The unusual story of Mykhailo Hrushevskyi. Kyiv [in Ukrainian].

Glushko, M. Mykhailo Hrushevskyi – the initiator and organizer of ethnographic research at the NTSH. Narodoznavchi zoshyty [Ethnological notebooks], 1–2, 14–20 [in Ukrainian].

Konta, R. (2017). Hrushevskyi as a reformer of the Shevchenko Scientific Society in Lviv: ethnological aspect. Visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu. Istoriia [Bulletin of Kyiv National University. History], 3, 30–34 [in Ukrainian].

Krasnytska, N. (2011). Contribution of M. S. Hrushevskyi to the integration of Ukrainian ethnology into the European scientific space of the 20s of the 20th centuries. Etnichna istoriia narodiv Yevropy [Ethnic history of the peoples of Europe], 36, 102–108 [in Ukrainian].

Yas, O. (2023). Mykhailo Hrushevskyi as a historian-conceptualist (for the 150th anniversary of the Shevchenko Scientific Society). Svitohliad [Outlook], 5, 16–20 [in Ukrainian].

Budz, V. (2003). Social and philosophical views of M. Hrushevskyi: futurological aspect. Ivano-Frankivsk [in Ukrainian].

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають