Етнологічна складова методології Михайла Грушевського: сучасна історіографічна рефлексія
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
Анотація
Анотація. Мета – проаналізувати етнологічний компонент у теоретично-методологічних підходах М. Грушевського до реконструкції минулого, представлений у сучасних студіях українських учених. Наукова новизна. Михайло Грушевський як учений намагався поєднати максимально ефективні методологічні засоби з арсеналу різних гуманітарних дисциплін, зокрема й етнології. Однак сучасним дослідникам його наукової спадщини не вдається гранично чітко визначити специфіку подібних евристичних новацій. Найбільш конструктивним поглядом на теоретично-методологічну модель М. Грушевського сьогодні є її інтерпретація як «етносоціальної». Це засвідчує полідисциплінарний характер його наукової спадщини щодо реконструкції минулого. Загалом, застосування етнологічної складової в дослідженнях можна вважати досить суттєвою особливістю теоретично-методологічних підходів М. Грушевського. Методологічна концепція історика постійно вдосконалювалася впродовж його життя та мала полістильну природу. Треба враховувати, що його історичний наратив творився за канонами кінця ХІХ ст., але у різні культурні епохи. Звернення до етнології в ширшому контексті видатний історик вважав вагомим доповненням до аналізу суто історичного матеріалу із писемних джерел. Однак етнологічний і соціологічний аспекти методології вченого досі аналізуються побіжно та поверхово.
Висновки. Сучасні українські історики чудово розуміють, що теоретичні та методологічні новації у галузі етнології та соціології, котрі застосовував «Великий історик», істотно вплинули на його дослідницький потенціал. У такому контексті теперішні історики можуть використати досвід М. Грушевського та значно розширити теоретично-методологічний арсенал власних дослідницьких практик. На новітньому етапі найбільш конструктивним поглядом на теоретично-методологічну модель автора ІУР є її інтерпретація як «етносоціальної». Сьогодні етнологічний аспект методології вченого досі аналізується поверхово та тільки починає розроблятися в історичній науці. На жаль, далеко не всі сучасні дослідники, які прагнуть досліджувати методологічні засади концепції М. Грушевського, можуть похвалитися власною високою методологічною культурою. Не менш значною проблемою є й загальний розвиток етнологічної науки в Україні та рівень її рецепції з боку фахівців-істориків.
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Посилання
Ivangorodsky, K. (2024). Theoretical and methodological concept of Mykhailo Hrushevsky in the optics of contemporary historiography. Visnyk Cherkaskogo universytetu. Istorychni nauky [Bulletin of Cherkasy University. Historical Sciences], 2, 18–32 [in Ukrainian].
Masnenko, V. Transformation of the theoretical foundations of the scientific discourse of M. S. Hrushevskyi in the context of ethnology and social anthropology. Arkhivy Ukrainy [Archives of Ukraine], 5–6, 35–46 [in Ukrainian].
Konta, R. (2016). Ethnological scientific heritage of M. Hrushevskyi. The phenomenon of Mykhailo Hrushevskyi as a statesman, scientist, and citizen (for the 150th anniversary of his birth). Kyiv [in Ukrainian].
Masnenko, V. (2000). Historical concepts of M. S. Hrushevsky and V. K. Lypinsky. Methodological and socio-political dimensions of Ukrainian historical thought of the 1920s. Kyiv, Cherkasy [in Ukrainian].
Kapelyushnyi, V., Kazakevych, G., Chernyshchuk, N. (2013). Ukrainian ethnology in the European context (second half of the 19th century – 20s of the 20th century). Vinnytsia [in Ukrainian].
Hrushevsky, M. (1990). Essay of the History of the Ukrainian people. Kyiv [in Ukrainian].
Yas, O. (2014). “Collective man” on the front stage of history: sociologization of the past in the research practices of M. Hrushevskyi. Ukrainskyi istorychnyi zhurnal [Ukrainian historical journal], 6, 123–148 [in Ukrainian].
Hrushevskyi, M. (1991). History of Ukraine-Rus. Vol. 1. Kyiv [in Ukrainian].
Zashkilnyak, L. (1999). Methodological views of Mykhailo Hrushevskyi. Ukraina Moderna [Modern Ukraine], 2–3, 233–253 [in Ukrainian].
Masnenko, V. (2002). Ethnopolitical function of Ukrainian political thought in the reception of Mykhailo Hrushevskyi. Ukrainskyi istoryk [Ukrainian historian], 1–4, 154–163 [in Ukrainian].
Hrushevskyi, M. (1918). History and its social and educational significance. On the threshold of a new Ukraine: expectancy and dreams, 55–70 [in Ukrainian].
Hyrych, I. (2016). Mykhailo Hrushevskyi: constructor of the modern Ukrainian nation. Kyiv [in Ukrainian].
Bromley, Y. (1983). Essays on the theory of ethnos. Moscow [in Russian].
Ivangorodsky, K. (2003). Correlation of the concepts of “ethnic”, “social”, “ethnosocial” and “national” in the theoretical interpretation of the concept of “ethnosocial processes”. Visnyk Cherkaskoho universytetu. Seriia: Istorychni nauky [Bulletin of Cherkasy University. Historical sciences], 50, 49–53 [in Ukrainian].
Ivangorodsky, K. (2018). The Ethnic History of East Slavs in the contemporary historiography (Ukrainian, Belarusian and Russian discourses)]. Cherkasy [in Ukrainian].
Pritsak, O. (1991). Historiosophy of Mykhailo Hrushevskyi. In: Hrushevskyi, M. History of Ukraine-Rus. Vol. 1. Until the beginning of the 11th century. Kyiv [in Ukrainian].
Hyrych, I. (2007). Iconic article of Omelyan Pritsak. Ukraina Moderna [Modern Ukraine], 12, 149–169 [in Ukrainian].
Masnenko, V. (2016). Theoretical foundations of Mykhailo Hrushevskyi’s research in the field of social anthropology and ethnology. International scientific conference to the 150th anniversary of M. S. Hrushevskyi. Ostrog, 103–105 [in Ukrainian].
Budz, V. (2000). The historical process and its dimensions in the philosophy of history of Mykhailo Hrushevskyi. Siverianskyi litopys [Severyan annals], 3, 129–133 [in Ukrainian].
Bianchi, U. (1965). Storia dell’ethnologia. Roma: Abete.
Klein, L. (2014). History of anthropological scientists. St. Petersburg [in Russian].
Yas, O. (2021). The monumental project of M. Hrushevskyi’s great narrative in the light of his research strategies. Istoriohrafichni doslidzhennia v Ukraini [Historiographic research in Ukraine], 22, 565–664 [in Ukrainian].
Telvak, V. (2002). Mykhailo Hrushevskyi at Kyiv University (on the problem of formation of theoretical and methodological views). Ukrainskyi istoryk [Ukrainian historian], 1–4, 186–208 [in Ukrainian].
Plokhy, S. (2011). Great redistribution. The unusual story of Mykhailo Hrushevskyi. Kyiv [in Ukrainian].
Glushko, M. Mykhailo Hrushevskyi – the initiator and organizer of ethnographic research at the NTSH. Narodoznavchi zoshyty [Ethnological notebooks], 1–2, 14–20 [in Ukrainian].
Konta, R. (2017). Hrushevskyi as a reformer of the Shevchenko Scientific Society in Lviv: ethnological aspect. Visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu. Istoriia [Bulletin of Kyiv National University. History], 3, 30–34 [in Ukrainian].
Krasnytska, N. (2011). Contribution of M. S. Hrushevskyi to the integration of Ukrainian ethnology into the European scientific space of the 20s of the 20th centuries. Etnichna istoriia narodiv Yevropy [Ethnic history of the peoples of Europe], 36, 102–108 [in Ukrainian].
Yas, O. (2023). Mykhailo Hrushevskyi as a historian-conceptualist (for the 150th anniversary of the Shevchenko Scientific Society). Svitohliad [Outlook], 5, 16–20 [in Ukrainian].
Budz, V. (2003). Social and philosophical views of M. Hrushevskyi: futurological aspect. Ivano-Frankivsk [in Ukrainian].