Освіта як чинник повоєнного відновлення: польський досвід

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

В. Тельвак

Анотація

Анотація. Мета дослідження полягає у з’ясуванні польського досвіду модернізації освіти як вагомої складової стратегії масштабної повоєнної відбудови держави. Методологічне підґрунтя роботи становить міждисциплінарний підхід. Особливий акцент зроблено на структурно-функціональному системному аналізі історіографічних фактів і порівняльно-історичному методі, виходячи з принципів об’єктивності та історизму. Наукова новизна статті полягає у комплексному аналізі проблеми реформування польської освіти як ключового чинника післявоєнного відновлення країни. У підсумку відзначено, що саме реформи у шкільництві всіх рівнів стали основою проєкту повоєнного відновлення, що його реалізувала польська комуністична влада після вигнання німецьких окупантів. Ці реформи базувалися на принципах однотипності, універсальності, безкоштовності та відкритості навчання. Їхньою метою було подолання наслідків багаторічної окупації, модернізація й консолідація суспільного життя та динамічна розбудова всіх галузей промисловості і сільського господарства. Суттєвими перешкодами на шляху імплементації демократичних освітніх ініціатив стало поглиблення авторитарних явищ у суспільно-політичному житті Польської народної республіки, яка потрапила під вплив радянського тоталітаризму. Це проявлялося в централізації всіх ланок освіти, ідеологізації її змісту, підпорядкування контролю партійної бюрократії, класовій селекції при допуску до вищої школи тощо. Однак, незважаючи на вищезгадані недоліки та політичний тиск, саме в так званий сталінський період було запроваджено освітні реформи, які відкрили шляхи соціальної мобільності в безпрецедентному масштабі та переформатували навчальні заклади від початкового до вищого рівнів. Звісно, наслідки змін були далекими від очікуваних результатів, але водночас вони являли собою сміливу спробу змінити обличчя польської освіти, модернізувати повоєнне суспільство та заново побудувати економіку з урахуванням викликів науково-технічного прогресу.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Розділ
Статті
Біографія автора

В. Тельвак

доктор історичних наук, професор кафедри всесвітньої історії та спеціальних історичних дисциплін Дрогобицького державного педагогічного університету ім. І. Франка, м. Дрогобич, Україна

Посилання

Kupisiewicz, Cz. (1982). Schooling in the Process of Reconstruction. Directions of Educational Reforms in Industrialized Countries 1945–1980. Warsaw [in Polish].

Jakubowska, B. (1986). Transformations in School Historical Education in Poland in the Years 1944–1956. Warsaw [in Polish].

Potyrała, B. (1991). Transformations of Education in Poland in the Years 1944–1948, Wrocław [in Polish].

Hübner, P. (1992). Scientific Policy in Poland in the Years 1944–1953. Genesis of the System, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław [in Polish].

Hejnicka-Bezwińska, T. (1996). Outline of the history of education (1944–1989). Education and pedagogy between two crises. Kielce [in Polish].

Dominiczak, H., Halaba, R., Walichowski, T. (1984). From the political history of Poland 1944–1984. Warsaw [in Polish].

Mauersberg, S. (1974). Democratization of Polish education in the years 1944–1948. Dissertations on the history of education, XVII, 161–184 [in Polish].

Mach, E. (2010). Development and transformation of Polish education after World War II. Poland in the 20th century. Kraków, 219-250. [in Polish].

Potyrała, B. (1990). The construction of the education system in the People’s Republic of Poland. Kielce Pedagogical and Psychological Studies, 4, 239–258 [in Polish].

Bartnicka, K., Szybiak, I. (2001). Outline of the history of education. Warsaw [in Polish].

Pyter, M. (2015). Legal principles of functioning of education in the People’s Republic of Poland. Studia Iuridica Lublinensia, XXIV/4, 105–122. [in Polish].

Pęcherski, M. (1970). General secondary school in the People’s Republic of Poland. Wrocław [in Polish].

Moraczewska, B. (2010). Polish education in the years 1945–1975 with the city of Włocławek taken into account. Włocławek [in Polish].

Pęcherski, M., Świątek, M. (1978). The organization of education in Poland in the years 1917–1977. Basic legal acts. Warsaw [in Polish].

Maciaszek, M. (1980). The content of education and upbringing in the school reforms of the Polish People’s Republic. Warsaw [in Polish].

Walczak, M. (1978). Higher education and Polish science in the years of war and occupation 1939–1945. Wrocław [in Polish].

Paczkowski, A. (2005). Half a century of history of Poland. Warsaw [in Polish].

Morawski, W. (2007). Economic education in Poland. Traditions and modernity. In: Morawski, W. (ed.). Traditions of economic education in Poland after 1945. Warsaw, 5–18. [in Polish].

Popiński, K. (2018). The higher education system in the Second Polish Republic and its influence on the functioning of Polish universities after 1945. Society and economy, 1(9), 25–53 [in Polish].