На захисті українських інтересів: публіцистика Івана Крип’якевича в роки Першої світової війни

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Б. Янишин

Анотація

Анотація. Мета дослідження – з’ясування провідних сюжетів національно-освідомлюючої публіцистики І. Крип’якевича у роки Першої світової війни. Методологічне підґрунтя становить міждисциплінарний підхід. Особливий акцент зроблено на структурно-функціональному системному аналізі історіографічних фактів та методі критичного аналізу документального матеріалу. Наукова новизна статті полягає у спробі комплексної реконструкції проблематики громадських дописів І. Крип’якевича в роки Великої війни. Висновки. Підсумовуючи різнотематичну публіцистику І. Крип’якевича в роки Першої світової війни, першочергово наголошено на його поважному розумінні обов’язку громадського служіння українського інтелігента у складні для нації часи. Завдяки історіографічному досвіду відчувши унікальність історичного моменту для справи національного визволення, він відклав улюблену академічну працю й активно включився у процес культурного освідомлення широких верств громадськості. У фокусі його праці перебували найбільш вагомі для справи соборності питання інтенсивної українізації свідомості звільненого від російської займанщини населення Холмщини і Волині. До вирішення цієї складної проблеми вчений підійшов комплексно: організовував шкільництво, ініціював акції гуманітарної допомоги, готував для різних читацьких аудиторій нариси з історії звільнених регіонів, написаних крізь призму українського історичного інтересу. Тим самим галицький учений готував своїх співвітчизників до виклику національної соборності, який актуалізував розпад європейських імперій. Також І. Крип’якевич послідовно інформував зазбручанського читача про успіхи й труднощі наддніпрянського державотворення, на багатьох історичних прикладах доводячи пріоритетність загальноукраїнських інтересів. Відзначимо, що незважаючи на популярний характер історичної публіцистики І. Крип’якевича, в ній завжди домінувала чіткість аргументації й виваженість інтерпретацій. Це пояснює чималу популярність текстів ученого серед широких читацьких кіл. В підсумку, виховані на його громадській публіцистиці галицькі українці зустріли завершення Великої війни свідомою своїх завдань спільнотою.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Розділ
Статті

Посилання

Telvak, V., Pedych, V. (2014). Lviv historical school of Mykhailo Hrushevskyi: communicative nature and psychological climate. Istoriohrafichni doslidzhennia v Ukraini [Historiographic research in Ukraine], 25, 26–53 [in Ukrainian].

Telvak, V., Pedych, V. (2016). Lviv Historical School of Mykhailo Hrushevskyi. Lviv [in Ukrainian].

Telvak, V., Pedych, V., Telvak, V. (2021). Historical school of Mykhailo Hrushevsky in Lviv: formation, structure, personal contribution. Studia Historiae Scientiarum, 20, 239–261 [in English].

Telvak, V. (2016). Mykhailo Hrushevskyi’s “Historical exercises” at Lviv University: an attempt at reconstruction. Ukrainskyi arkheohrafichnyi shchorichnyk. Nova seriia [Ukrainian archeographic yearbook. New series], 19–20, 313–322 [in Ukrainian].

Telvak, V. (2014). Lviv University in the formation of the historical school of Mykhailo Hrushevskyi. Aktualni pytannia humanitarnykh nauk [Actual issues of humanitarian sciences], 10, 46–52 [in Ukrainian].

Telvak, V. (2023). Student auditorium of Mykhailo Hrushevskyi of Lviv University: quantitative dynamics, ethnic composition, didactic preferences. Ukrainskyi istorychnyi zhurnal [Ukrainian historical magazine], 6, 288–304 [in Ukrainian].

Telvak, V., Vladyga, O., Zhuravlyov, S. (2023). Student audience of Mykhailo Hrushevsky Faculty of Philosophy of Lviv University: composition and dynamics. Problemy humanitarnykh nauk. Seriia «Istoriia» [Problems of humanitarian sciences: a collection of scientific works of Drohobytsk Ivan Franko State Pedagogical University. History series], 12/54, 84–99 [in Ukrainian].

Telvak, V., Pedych, V. (2015). Personnel of the Lviv historical school of Mykhailo Hrushevskyi: methodological aspect. Problemy humanitarnykh nauk. Seriia “Istoriia” [Problems of humanitarian sciences. “History” series], 36, 18–35 [in Ukrainian].

Telvak, V., Pedych, V. (2015). Lviv historical school of Mykhailo Hrushevsky: the culture of conflict. Spheres of culture. Journal of Philological, Historical, Social and Media Communication, Political Science and Cultural Studies, X, 234–241 [in Ukrainian].

Telvak, V., Pedych, V. (2015). Mykhailo Hrushevskyi Lviv Historical School: Formation, Functioning, Structure. Galicja. Studia i materialy [Galicia. Studies and materials], 1, 229–251 [in Ukrainian].

Telvak, V. Kachmar, V. Zhuravlov, S. (2023). Catalog of students of Mykhailo Hrushevskyi of Lviv University. Lviv [in Ukrainian].

Telvak, V. (2013). Mykhailo Hrushevsky in the evaluations of his students (first third of the 20th century). Istoriohrafichni doslidzhennia v Ukraini [Historiographic research in Ukraine], 23, 160–197 [in Ukrainian].

Klymenko, N. (2009). Cultural and educational activities of Ivan Krypyakevych (1886–1967). Dissertation of candidate of sciences (history). Kyiv [in Ukrainian].

Klymenko, N. (2008). Strokes to the pedagogical activities of academician I. P. Krypyakevych. Ukrainskyi istorychnyi zhurnal [Ukrainian Historical Journal], 2, 64–75 [in Ukrainian].

Klymenko, N. (2010). Historical and local history heritage of Ivan Krypyakevych. Kraieznavstvo [Local history], 1–2, 157–164 [in Ukrainian].

Klymenko, N. (2012). Ivan Krypyakevych as a personality and scientist (based on new sources). Ukrainskyi istorychnyi zhurnal [Ukrainian Historical Journal], 6, 96–111 [in Ukrainian].

Klymenko, N. (2011). Ivan Krypyakevych as the author of textbooks and manuals on history. Ukrainskyi istorychnyi zhurnal [Ukrainian Historical Journal], 6, 191–208 [in Ukrainian].

Levder, A. (2014). Scientific and pedagogical activity of Ivan Petrovych Krypyakevych (1886–1967). Dissertation of candidate of sciences (pedagogical sciences). Zhytomyr [in Ukrainian].

Krypyakevych, I. (1915). Kholmshchyna. Lviv [in Ukrainian].

Krypyakevych, I. (1917). Ukrainian schools in Volyn. Kaliendar Tovarystva “Prosvita” na 1917 r. [Calendar of the Society “Prosvita” for 1917]. Lviv, 116–121 [in Ukrainian].

Krypiakevich, I. (1915). Ukrainian Volyn. Past and Present. Ukrainske slovo [Ukrainian Word], 108, 1 [in Ukrainian].

K. [Krypiakevich, I.]. (1915). Destruction of Ukrainian lands. Vistnyk SVU [Bulletin of the SVU], 39–40, 1–2. Vienna [in Ukrainian].

Krypiakevich, I. (1916). For the Bureau of Cultural Assistance. Vistnyk SVU [Bulletin of the SVU], 87–88, 230. Vienna [in Ukrainian].

[Krypiakevich, I.]. (1916). Ukrainian schools in Volyn. Vistnyk SVU [Bulletin of the SVU], 106, 441–444. Vienna [in Ukrainian].

Krypiakevich, I. (1915). The Sich Army and the Ukrainian School. Ukrainske slovo [Ukrainian Word], 60, 3 [in Ukrainian].

[Krypyakevich, I.]. (1916). The First Ukrainian School in Volhynia. Vistnyk SVU [Bulletin of the SVU], 102, 385–386. Vienna [in Ukrainian].

Krypyakevich, I. (1917). Ukraine and Moscow. From the Old Struggle for Power. Dilo [Work], 172, 1–2 [in Ukrainian].

Krypyakevich, I. (1917). Half a Year of the Ukrainian Revolution. Dilo [Work], 219, 1 [in Ukrainian].

Krypyakevich, I. (1918). The Deeds of Ukrainian Diplomacy. Dilo [Work], 13, 3 [in Ukrainian].

Krypyakevich, I. (1918). Beyond the Western Borders of the Ukrainian State. Documents of the Khmelnytskyi Region. Dilo [Work], 6, 3–4 [in Ukrainian].

Krypyakevich, I. (1918). Kholm traditions. Dilo [Work], 34, 2 [in Ukrainian].

K. [Krypyakevich, I.]. (1917). Education after the war. Dilo [Work], 190, 1 [in Ukrainian].

Teacher. [Krypyakevich, I.]. (1917). Reserves of the intelligentsia. Dilo [Work], 31, 1 [in Ukrainian].