Науково-популяризаторська діяльність Богдана Барвінського в роки Першої світової війни

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Б. Янишин

Анотація

Анотація. Мета дослідження – з’ясування особливостей науково-популяризаторської діяльності Б. Барвінського у роки Першої світової війни. Методологічне підґрунтя становить міждисциплінарний підхід. Особливий акцент зроблено на структурно-функціональному системному аналізі історіографічних фактів та методі критичного аналізу документального матеріалу. Наукова новизна статті полягає у спробі комплексної реконструкції науково-популяризаторської праці Б. Барвінського в роки Великої війни. Підсумовуючи історико-популяризаторську працю Б. Барвінського в роки Першої світової війни, насамперед відзначено розуміння ним відповідальної місії українського інтелігента у кризові для народу часи. Мовиться про те, що інтуїтивно відчувши вагомість історичного моменту для подальшої долі українства, він залишив звичну та комфортну для себе академічну працю і зайнявся потрібним для широких верств громадськості культурно-національним освідомленням. У фокусі його праці перебували найбільш дражливі для тогочасних галичан питання національного назовництва. Йшлося про назрілу потребу непростої у свідомісному сенсі відмови від традиційного для місцевого населення етноніму «русин» на користь більш модерного національного імені «українець». Тим самим галицький учений готував своїх земляків до виклику національної соборності, що його на порядок денний поставив розпад Російської та Австро-Угорської імперій. Також Б. Барвінський сфокусувався на «відпольщенні» ментальності галицьких українців, деконструюючи міфи польської історіографії про культурну домінацію політичних володарів східногалицьких земель над місцевим населенням. Попри зрозумілу популяризаторську місію текстів Б. Барвінського, він ніколи не поступався в них академічною ретельністю на користь пропагандистській доцільності. Це зумовило чималу поширеність й авторитетність творів ученого серед широких читацьких кіл. У підсумку, виховані певною мірою на його творах галицькі українці дали гідні відповіді на виклики новітнього українського державотворення в часи Української революції.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Розділ
Статті
Біографія автора

Б. Янишин

Богдан ЯНИШИН – кандидат історичних наук, старший науковий співробітник відділу історії України ХІХ – початку ХХ ст. Інституту історії України НАН України, м. Київ, Україна

Посилання

References

Telvak, V., Pedych, V. (2014). Lviv historical school of Mykhailo Hrushevskyi: communicative nature and psychological climate. Istoriohrafichni doslidzhennia v Ukraini [Historiographic research in Ukraine], 25, 26–53 [in Ukrainian].

Telvak, V., Pedych, V. (2016). Lviv Historical School of Mykhailo Hrushevskyi. Lviv [in Ukrainian].

Telvak, V., Pedych, V., Telvak, V. (2021). Historical school of Mykhailo Hrushevsky in Lviv: formation, structure, personal contribution. Studia Historiae Scientiarum, 20, 239–261 [in English].

Chornovol, I. (2006). Son of the “Russian Stanchik”: Bohdan Barvinskyi. Bahatokulturne istoriohrafichne seredovyshche Lvova v XIX i XX stolittiakh [Multicultural historiographic environment of Lviv in the 19th and 20th centuries], Lviv; Rzeszow, IV, 421–434 [in Ukrainian].

Felonyuk, A. (2012). Bohdan Barvinskyi. [Science t-vo them Shevchenko. Encyclopedia / Volume I, A–Bibl], Lviv, 426–430 [in Ukrainian].

Kolosovska, O. (2008). “Reward for wrongdoing” or “fulfilment of duty”: library activity of Bohdan Barvinskyi (1908–1947). Visnyk Lvivskoho universytetu. Seriia: Knyhoznavstvo, bibliotekoznavstvo ta informatsiini tekhnolohii [Bulletin of Lviv University. Series: Book studies, library studies and information technologies], 3, 191–199 [in Ukrainian].

Telvak, V. (2016). Mykhailo Hrushevskyi’s “Historical exercises” at Lviv University: an attempt at reconstruction. Ukrainskyi arkheohrafichnyi shchorichnyk. Nova seriia [Ukrainian archeographic yearbook. New series], 19/20, 313–322 [in Ukrainian].

Telvak, V. (2014). Lviv University in the formation of the historical school of Mykhailo Hrushevskyi. Aktualni pytannia humanitarnykh nauk [Actual issues of humanitarian sciences], 10, 46–52 [in Ukrainian].

Telvak, V. (2023). Student auditorium of Mykhailo Hrushevskyi of Lviv University: quantitative dynamics, ethnic composition, didactic preferences. Ukrainskyi istorychnyi zhurnal [Ukrainian historical magazine], 6, 288–304. [in Ukrainian].

Telvak, V., Vladyga, O., Zhuravlyov, S. (2023). Student audience of Mykhailo Hrushevsky Faculty of Philosophy of Lviv University: composition and dynamics. Problemy humanitarnykh nauk. Seriia «Istoriia» [Problems of humanitarian sciences: a collection of scientific works of Drohobytsk Ivan Franko State Pedagogical University. History series], 12/54, 84–99 [in Ukrainian].

Telvak, V., Pedych, V. (2015). Personnel of the Lviv historical school of Mykhailo Hrushevskyi: methodological aspect. Problemy humanitarnykh nauk. Seriia «Istoriia» [Problems of humanitarian sciences. “History” series], 36, 18–35 [in Ukrainian].

Telvak, V. (2017). Mykhailo Hrushevskyi and Oleksandr Barvinskyi against the background of the Ukrainian movement of the end of the 19th – the first third of the 20th century. Zapysky NTSh. Pratsi Istorychno-filosofskoi sektsii [Notes of NTSH. Proceedings of the Historical and Philosophical Section], CCLXX, 82–102 [in Ukrainian].

Telvak, V., Pedych, V. (2015). Lviv historical school of Mykhailo Hrushevsky: the culture of conflict. Spheres of culture. Journal of Philological, Historical, Social and Media Communication, Political Science and Cultural Studies, X, 234–241 [in Ukrainian].

Telvak, V., Pedych, V. (2015). Mykhailo Hrushevskyi Lviv Historical School: Formation, Functioning, Structure. Galicja. Studia i materiały [Galicia. Studies and materials], 1, 229–251 [in Ukrainian].

Barvinskyi, B. (1916). In a Moscow prison (on the anniversary of the mass imprisonment of Ukrainians on the night of February 17–18, 1915). Ukrainske slovo [Ukrainian word], 45, 2; 46, 1; 47, 1–2; 48, 1 [in Ukrainian].

Barvinskyi, B. 1909. Rus, Ukraine - Ruthenen, Russen. Ruslan [Ruslan], 37, 1–2; 38, 1–2; 39, 1; 40, 1–2; 41, 1–2; 42, 1–2; 43, 1–2 [in Ukrainian].

Barvinsky, B. (1909). Ruthenen and Rusyns. Ruslan [Ruslan], 22, 1–2 [in Ukrainian].

Barvinskyi, B. (1919). Struggle for a national name (Russia – Ukraine). Vpered! [Forward!], 5, 1 [in Ukrainian].

Barvinskyi, B. (1916). Where did the name “Ukraine” come from? Vienna [in Ukrainian].

Barvinskyi, B. (1916). Where did the name “Ukraine” come from? Vistnyk SVU [Herald of SVU], 71–72, 88–90; 73–74, 105–107 [in Ukrainian].

Barvinskyi, B. (1918). Historical rights of the Ukrainian people to their national name. Vienna; Kyiv [in Ukrainian].

Barvinskyi, B. (1917). Forerunner of the University named after Francis I in Lviv (Critical notes on the question of the genesis of Lviv University). Lviv [in Ukrainian].

Vinkovskyi, T. [Barvinskyi, B.]. (1912). Joseph II or Jan Casimir? (On the occasion of the celebration of the supposed 250-year anniversary of Lviv University). Lviv [in Ukrainian].

Telvak, V. Kachmar, V. Zhuravlov, S. (ed.) (2023). Catalog of students of Mykhailo Hrushevskyi of Lviv University. Lviv [in Ukrainian].