Художні портрети Мельхиседека Значко-Яворського
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
Анотація
Анотація. Ігумен Троїцького Мотронинського монастиря Мельхиседек Значко-Яворський від середини ХІХ століття постійно перебуває в центрі уваги тих істориків, котрі досліджують проблеми соціально-політичних та релігійних відносин на Правобережній Україні у ХVІІІ столітті. Окрім його життя та діяльності потребує необхідності і вивчення його портрету, що постійно супроводжує наукові публікації. У статті доводиться, що основним зображенням ігумена став портрет, котрий нині зберігається у Національному заповіднику «Києво-Печерська лавра». Вперше цей портрет був оприлюднений у 1864 році істориком Феофаном Лебединцевим, але потім він зазнав змін. Наукова новизна. Вперше у історичній науці здійснюється аналіз появи портретів ігумена Мельхиседека та їх зміни в контексті державної політики та існуючих у ХІХ столітті історичних знань про нього. Методологія дослідження заснована на системності, застосуванні методів аналізу, логіки та порівняння. За їх допомогою вдалося встановити послідовність створення портретів Мельхиседека Значко-Яворського та внесення змін в його образ. Висновки. Ранній портрет, що зберігається у фондах Національного заповідника «Києво-Печерська лавра», був створений ще на початку ХІХ століття. Пізніше це зображення було підправлене, внаслідок чого з нього зникли масонські символи. А на його основі наприкінці ХІХ – на початку ХХ ст. було виготовлено новий портрет, котрий і зберігався у Троїцькому Мотронинському монастирі. Крім того, раннє зображення ігумена вказує на належність Мельхиседека Значко-Яворського до масонської організації
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Посилання
References
Batyushkov, P. (1888). Volyn. Historical destinies of the South-Western region. Saint Petersburg [in Russian].
State Archives of Cherkasy Region. Fund R-131, Inv. 1, File 21 [in Ukrainian].
State Archives of Cherkasy Region. Fund R-131, Inv. 1, File 25 [in Ukrainian].
For visitors of the portrait hall of the Kyiv Theological Academy (1874). Kyiv [in Russian].
Klyuchevskiy, V. (1968). Letters. Diaries. Aphorisms and thoughts about history. Moscow [in Russian].
Kostomarov, N. (1989) Historical works. Autobiography. Kyiv [in Russian].
Lastovskyi, V. (2004). Assessment of the activities of Abbot M. Znachko-Yavorsky in historiography. Istorychnyi zhurnal [Historical Journal], 12, 43–54 [in Ukrainian].
Lopuhina, E. (2009). The Anniversary of the Kyiv Theological Academy in 1869 and the Creation of the Academy's Portrait Gallery (based on materials from the collection of the National Reserve of the Kiev-Pechersk Historical and Cultural Reserve). Trudy Kyivskoi Dukhovnoi Akademii [Proceedings of the Kyiv Theological Academy], 11, 199–204 [in Russian].
Marynovskyi, Yu. (1993). Documentary evidence about the last years of monasteries in the Cherkasy region: the 1920s. Ukrainskyi arkheohrafichnyi shchorichnyk [Ukrainian Archeographic Yearbook], 2, 68–91 [in Ukrainian].
Nediak, V. (2004). Ukraine is a Cossack state. Kyiv [in Ukrainian].
Prylipko, I. (2016). Artistic interpretation of the figure of Melchizedek Znachko-Yavorsky in Ukrainian literature. Slovo i chas [Word and Time], 42–55. [in Ukrainian].
Central State Historical Archive of Ukraine in Kyiv. Fund 180, Inv. 1, File 19 [in Russian].
Khytrovska, Yu. (2006). Freemasonry and the Orthodox Church in Ukraine at the end of the 18th – the middle of the 19th century, Materialy III Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii «Naukovyi potentsial svitu-2006». [Materials of the 3rd International Scientific and Practical Conference “Scientific Potential of the World-2006”], 14, 18–22. [in Ukrainian].